Den Helder

Tientallen klachten bij meldpunt Behoorlijk Bestuur

Advertentie:

Den Helder – De lokale politieke partij Behoorlijk Bestuur heeft op het eigen klachtenmeldpunt tientallen meldingen gekregen van bewoners die ontevreden zijn over hun hulpvragen bij de gemeente Den Helder. Het merendeel van de klachten gaat over hulpaanvragen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

De partij had het meldpunt opgezet, nadat ze was benaderd door meerdere mensen die niet meer wisten wat ze moesten doen. Al snel werd het specifieke Wmo-meldpunt een algemeen klachtenpunt. “We hebben al zeker 27, 28 meldingen binnen, met in totaal zo’n 20 A4-tjes aan meldingen en verhalen”, zegt fractievoorzitter Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur.

Het zijn soms schrijnende verhalen, geeft Hamerslag aan. “Zo is er bijvoorbeeld iemand die geen taxipas krijgt, omdat ze daarvoor niet in aanmerking komt. Terwijl de gemeente aangeeft dat ze wel een booster kan krijgen. Maar als je wel een booster mag, geven ze toe dat je niet goed kunt lopen. Hoe kunnen ze dan verwachten dat je van een bushalte naar een huisarts of tandarts loopt? Niet elke huisartsenpost heeft een bushalte voor de deur.”

Trage afwikkeling
Ze vervolgt: “Of de jonge vrouw die weinig kracht in haar armen heeft en daarom graag een lichtgewicht rolstoel wil zodat ze zelf kan rollen. Waarna ze toch een zware rolstoel krijgt toegewezen. De meeste klachten gaan over de trage afwikkeling, mensen moeten heel lang wachten voor hun verzoek wordt behandeld. Maar de meldingen gaan ook over afwijzingen of over veranderingen waar de mensen niet vooraf over zijn geïnformeerd.”

Naast de Wmo-meldingen zijn er ook algemene klachten, zoals over burgerinitiatieven waarbij mensen het gevoel hebben eerder tegen- dan meegewerkt worden. “Eigenlijk missen we een sociale wijkconciërge, die luistert en weet hoe de verhoudingen liggen”, aldus Hamerslag.

De klachten die zijn ingediend, zijn doorgestuurd naar wethouder Tjitske Biersteker. Zij heeft beloofd ze allemaal te lezen en ermee aan de slag te gaan. Behoorlijk Bestuur wil het onderwerp op de agenda van de raad zetten. Hamerslag: “Het liefst hebben wij dat voortaan verzoeken direct worden toegekend en dat daarna wordt gekeken of het rechtmatig is, in plaats van andersom zoals het nu gaat. Nu duurt het echt veel te lang. Extreem voorbeeld, maar stel je voor dat iemand ongeneeslijk ziek is, en zó lang moet wachten op een rolstoel dat diegene tegen die tijd al is overleden? Daar wil je toch niet eindigen?”

Het meldpunt zou aanvankelijk eind augustus sluiten, maar blijft nu voor onbepaalde tijd open voor meldingen. Mensen kunnen meldingen indienen per e-mail of telefonisch.

Toon meer

NH Nieuws

De bron van bovenstaand bericht is NHNieuws, de provinciale omroep voor Noord-Holland. Zij is mediapartner van Regio Noordkop.

Wellicht ook interessant

Back to top button