Politiek

VVD wil zo snel mogelijk bewaakte fietsenstalling in de binnenstad

Advertentie:

Den Helder – Het coalitieakkoord beschrijft de ambitie om van Den Helder een fietsvriendelijke stad te maken. Daarvoor wil de coalitie investeren in voorzieningen voor het parkeren van fietsen. In samenwerking met Woningstichting Den Helder is gekeken naar het realiseren van een ondergrondse fietsenstalling in het voormalige V&D gebouw aan de Beatrixstraat, maar het adviesbureau Movares gaf hiervoor een negatief advies.

Het college informeerde de raad op 22 augustus dat zij, in opvolging van het advies van Movares, komende periode verder aan de slag gaat met de plannen voor fietsparkeervoorzieningen. De VVD wil echter niet langer wachten tot er een permanente voorziening komt en pleit voor een tijdelijke plek in een leegstaand winkelpand. “Er moet zo snel mogelijk een bewaakte fietsenstalling komen in de binnenstad.”

Korte verblijfsduur
Een belangrijke reden voor het negatieve advies van Movares is dat het merendeel van de fietsers (78%) voor kortere duur (maximaal 1 uur) parkeren en daarom de fiets zo dicht mogelijk bij de bestemming stallen. “De kans dat voor deze situaties gebruik wordt gemaakt van een ondergrondse fietsenstalling is hiermee gering”, aldus Movares. Naast de korte verblijfsduur, blijkt de toegang tot de fietsenstalling niet toegankelijk genoeg. Movares beschrijft dat het stijgpunt in de fietsenstalling diverse doelgroepen uitsluit, vooral de mensen die beperkt mobiel zijn en juist belang hebben bij het veilig kunnen stallen van hun voertuig.

Verder concludeert Movares dat een grote groep ervan wordt weerhouden om gebruik te maken van de ondergrondse fietsenstalling vanwege een (te) steile helling van de entree. Maandagavond bespreekt de raadscommissie Stadsontwikkeling en Beheer de uitkomsten van het Movares-onderzoek. VVD-commissielid Paul de Heer zal dan het college vragen om nog dit jaar een bewaakte stalling te realiseren.

VVD
Volgens de VVD zijn er veel fietsers, met name bezitters van dure en elektrische fietsen, die behoefte hebben aan een bewaakte fietsenstalling. “We zien het afgelopen jaar een grote toename van diefstal van dure elektrische fietsen. Die worden zelfs uit de ondergrondse stalling onder het station gestolen. Een paar dagen geleden nog. Zonder fysieke bewaking is het stallen van een elektrische fiets dus gewoon niet veilig.” De fractie wil een veilige, fietsvriendelijke binnenstad en roept het college op een tijdelijke locatie te vinden waar fietsen veilig gestald kunnen worden. “Er zijn genoeg leegstaande panden in de binnenstad, dus regel voor de korte termijn nu een tijdelijke stalling in zo’n locatie. In de Beatrixstraat of in de Spoorstraat. Allebei mag ook natuurlijk”, schrijft VVD-er Rogier Bruin.

Volgens Bruin zou het gebruiken van een tijdelijke locatie de gemeente ook helpen bij het nadenken over de permanente oplossing, omdat zo duidelijk wordt hoeveel fietsers gebruik maken van een bewaakte stalling. Echter, een andere reden voor het negatieve advies van Movares is juist dat het ontwerp van 1200 plaatsen een overcapaciteit heeft; een capaciteit van 350 plaatsen zou voldoende zijn. Om die reden is een dergelijke formaat stalling volgens Movares een desinvestering. Niet alle fracties zijn het dan ook met de VVD eens. Zo reageert Harrie van Dongen, fractievoorzitter van Stadspartij Den Helder: “We hebben een overdekte fietsenstalling onder het station welke bijna helemaal leeg staat. Het is verbazingwekkend dat de VVD als voorvechter van de bezuinigingen maar geld blijft uitgeven.”

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

3 reacties

  1. ben het niet vaak met de standpunten van van Dongen eens maar in deze kan ik het wel begrijpen, waarom niet de fietsenstalling onder het station opknappen, bemannen met uitkeringsgerechtigden die daar oogje in het zeil houden tegen een kleine extra vergoeding en of een mooi project maken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zo kun je er ook weer een fietsenmaker cq winkeltje in realiseren, win win situatie?

    1. Je hebt gelijk maar de mensen willen hun stalen ros zo dicht mogelijk bij de winkels in de Beatrix straat dus, en ik vind de ingang te stijl zeker voor ouderen en denk je echt dat uitkeringsgerechtigden hier een dag gaan staan?

  2. Is toch helemaal niet handig in de Beatrixstraat. Zeker niet met de drukste dagen, wanneer er markt is. Station is een veel betere plek.

Wellicht ook interessant

Back to top button