Den Helder – Citymarketing Den Helder en De Helderse Vallei maken deel uit van het programma Gastheerschap van Visit Wadden. De stichtingen krijgen subsidie toegekend om een nieuw duurzaam aanbod voor de toeristische markt te ontwikkelen.
Het programma Gastheerschap moet ertoe leiden dat het toeristische aanbod in het Waddengebied beter aansluit op de status van Werelderfgoed Waddenzee. Om dat te bewerkstelligen worden de komende vier jaar onder andere tweehonderd gidsen opgeleid en tweehonderd Waddenambassadeurs benoemd. Ook worden op grote schaal ondernemers in het Waddengebied ingezet. Visit Wadden mikt de komende vier jaar op een groei van het toerisme langs de waddenkust van vijf tot tien procent. Voor de Waddeneilanden wordt niet ingezet op groei maar op een verschuiving naar meer belangstelling voor duurzaam toerisme.
De Helderse Vallei
De Helderse Vallei behoort dus tot een van de partners van programma Gastheerschap. Zij gaan samen met vijf andere waddencentra werken aan een gezamenlijk educatief programma dat de unieke waarde van het Waddengebied onder de aandacht brengt. De Waddencentra stemmen hun exposities, lessen en activiteiten op elkaar af, om één duidelijk verhaal over de Waddenzee te bieden. Verder krijgen gidsen en ambassadeurs toegang tot relevante trainingen en materialen. Ook sluiten de Waddencentra zich aan bij de ‘International Wadden Sea School’ (IWSS), een internationaal educatieprogramma dat bezoekers inspireert en informeert over het Werelderfgoed Waddenzee.
Directeur Katelijne van Spronsen is trots op de toekenning. “Deze subsidie stelt ons in staat om met nog meer focus en samenwerking de Waddenzee onder de aandacht te brengen”, vertelt ze. “Ik ben ontzettend trots dat we als centrum hieraan kunnen bijdragen en kijk ernaar uit om onze bezoekers in Den Helder te inspireren om zelf ook een steentje bij te dragen aan de bescherming van dit prachtige Werelderfgoed.”
Citymarketing
Citymarketing Den Helder heeft ook subsidie mogen ontvangen voor het project. Het team wordt de komende tijd uitgebreid met een toegewijde medewerker die zich volledig zal richten op het programma van Visit Wadden. Directeur/bestuurder Anita Veenendaal is in haar nopjes: “We kijken ernaar uit om als partner bij te dragen aan een duurzame toekomst voor het Waddengebied, waarbij zowel bewoners als bezoekers een rol spelen in het behoud van dit unieke werelderfgoed.”
De kosten van het programma Gastheerschap zijn in totaal € 6.748.868,-. Het Waddenfonds neemt daarvan met € 3.346.952,- het grootste deel voor haar rekening. De provincies Noord-Holland, Fryslân en Groningen financieren elk € 559.000,-. Het ministerie van Landbouw, Voedselzekerheid, Visserij en Natuur draagt € 298.000,- bij.