’t Horntje – Het Stichtingsbestuur Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek I (NWO-I) is akkoord gegaan met de aanbesteding van Research Vessel Wim Wolff. Dit onderzoekschip vervangt de RV Navicula na 40 jaar trouwe dienst op de Waddenzee en in de Zeeuwse Delta.
Het is het eerste nieuwe schip van de nationale onderzoeksvloot, die uit drie schepen bestaat en wordt beheerd door National Marine Facilities (NMF) bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor onderzoek der Zee (NIOZ). Na een zorgvuldig selectieproces is gekozen voor de Noord-Nederlandse werf Thecla Bodewes Shipyards. Zij zullen binnenkort starten met het bouwproces dat ongeveer twee jaar in beslag neemt. Het schip wordt vernoemd naar waddenecoloog Wim Wolff, die van grote betekenis is geweest voor het internationale waddenonderzoek.
“Met de komst van de RV Wim Wolff is het hoogwaardige marien onderzoek in de Nederlandse wateren voor de komende decennia verzekerd van een modern en duurzaam onderzoeksschip. Het schip, de bemanning en de faciliterende organisatie tezamen bieden de gehele Nederlandse mariene wetenschap de beschikking over essentiële faciliteiten voor het onderzoek in de Waddenzee en de Nederlandse kustwateren”, zegt NWO-I directeur Miriam Luizink.
Benaderen zero emissies
Henk Brinkhuis, directeur van NIOZ, vult aan: “Het nieuwe schip is afgestemd op de huidige en toekomstige behoefte van de nationale wetenschap. Het waarborgt de continuïteit van marien onderzoek in de kustgebieden en delta’s op duurzame wijze. De “state of the art” RV Wim Wolff is vergeleken met de huidige RV Navicula uitgerust met grotere laboratoria en meer accommodatie. Zo faciliteren we een grotere research portfolio met meer diverse onderzoeksmogelijkheden. Ook kunnen we voorzien in ‘capacity building’, ofwel de mogelijkheid voor jong talent om mee te varen en deel te nemen aan het onderzoek. Met dit schip benaderen we ons hoge groene ambitieniveau van zero emissie zo veel als nu mogelijk is.”
Voor Thecla Bodewes Shipyards is dit een bijzonder project met een mooie referentie. “Zowel de functionaliteit als onderzoeksschip als de groene, duurzame insteek zijn uitgangspunten die ons goed passen”, aldus Thecla Bodewes. “De filosofie van het schip -met de ontwikkeling van een duurzaam dieselelektrisch power managementsysteem met een accupakket zonder Lithium- maakt dat het schip minimale uitstoot heeft bij oplevering. Daarnaast kan het schip gemakkelijk aangepast worden naar nieuwe technologieën en energiebronnen zonder grote verbouwingen. Kortom, we zien uit naar een plezierige samenwerking tijdens de ontwikkeling en bouw van het RV Wim Wolff.”
RV Wim Wolff wordt op zijn vroegst begin 2023 opgeleverd, waarna nog een periode met proefvaarten volgt. Vervolgens kan het in het voorjaar van 2023 de werkzaamheden van RV Navicula overnemen. Het schip wordt gebouwd op de Thecla Bodewes Shipyards vestiging in Harlingen. De samenwerking werd dinsdagmorgen beklonken.