De Avonturen van Pil (recensie)

De animatiefilm is al bijna zo oud als de weg naar Rome! Rond 1920 ontstonden in Amerika de eerste productie-afdelingen voor tekenfilms; ruim een eeuw later is het genre niet meer weg te denken uit de bioscoop. De meeste films komen vanuit Amerika en Japan, de Avonturen van Pil is echter een film van de Franse regisseur Julien Fournet. Nu in de regie, maar ook actief geweest als acteur, filmmonteur, scriptschrijver en producent.

We maken kennis met het weesmeisje Pil, die woont in het middeleeuwse Nevelburg samen met twee tamme wezels. Ze zijn erg behendig en weten op die manier hun kostje bij elkaar te scharrelen. Een derde wezel komt op hun pad als hij probeert één van de smakelijke worstjes van de andere wezels te bemachtigen. Als een wachter in de stad achter ze aanjaagt, zijn ze deze gezamenlijk te slim af en sluit derde wezel Slobber zich ook bij het gezelschap aan.

Kroonprins
In de stad worden voorbereidingen getroffen voor een feest. Kroonprins Roland is 18 jaar geworden en zal tot koning worden gekroond. Regent Tristan, die het land heeft geregeerd sinds Roland’s vader overleed, zal moeten aftreden en de macht overdragen. Daar heeft hij echter geen zin in, het heersen over de bevolking bevalt hem bijzonder goed. Tristan is behendig in het mixen van toverdrankjes en verzint een list om Roland uit te schakelen. Door toedoen van Pil gebeurt er iets met het gifmengsel en komt Roland niet aan zijn eind. Hij verandert echter in een ‘kipkat’: een kat met de kop van een kip en zo kan hij natuurlijk geen koning worden!

Pil en de wezels krijgen hulp van de stadswachter en een olijke nar met zijn sprekende sokpop en gaan dan op avontuur. Ze moeten in een donker woud de tovenares vinden en dan op zoek naar een eenhoorn. Want in het tegengif gaat niet alleen slakkenslijm, maar tevens het gif van een adder en de drol van de eenhoorn. Daarnaast blijft Tristan ze achtervolgen, dus het is een spannende tocht vol intriges en gevaren.

Sprookje
De animatiefilm van Julien Fournet geeft een flinke kijk in het verleden, een andere wereld. De mensen in Frankrijk die leven in een burcht en het leven op het platteland. Dat komt helder in beeld als Pil haar zoektocht naar de tovenares begint. Het is fraai vormgegeven met daaraan toegevoegd de elementen uit een sprookje. We hebben een weesmeisje, een prins, een verbannen tovenares, een slechterik en ludieke beesten zoals de kipkat, een eenhoorn en de schattige wezels.

De kijkwijzer geeft 6 jaar, voor kinderen van rond de 8 jaar is het zeker een heel geschikte film. Het is een film met veel afwisseling, maar hij duurt wel anderhalf uur en dus inschatten of dat niet te lang is voor jonge kinderen. De boodschap over dapperheid, eerlijkheid en loyaliteit plus het onverschrokken weesmeisje dat de hoofdrol speelt, maakt de film tot een prima uitje voor de jonge bioscoopbezoeker. Hoewel vaders, moeders, opa’s en oma’s ook meekunnen, want deze 62-jarige recensent heeft ook enorm genoten van de film!

Regie: Julien Fournet
Met de NL stemmen van: Bas Keijzer, Esther Mbire, Rolf Koster, Gijs Blom, Mitchell van den Dungen-Bille, Wiebe-Pier Cnossen, Lucie de Lange, Jonathan Demoor, Huub Dikstaal
Kijkwijzer: 6 jaar