
Noordkop – De Nederlandse overheid verlaagt per direct de maximumsnelheid op rijksweg N99 tussen Den Helder en Den Oever van 100 naar 80 kilometer per uur. Daarnaast komt er een inhaalverbod en mogen langzame voertuigen zoals fietsen en brommers de weg niet gebruiken. De maatregelen moeten de verkeersveiligheid verbeteren. Dit staat in een nieuw verkeersbesluit van Rijkswaterstaat, gepubliceerd in de Staatscourant.
De aanpassingen volgen na een onderzoek waaruit bleek dat de weg te smal is voor hoge snelheden. Kleine stuurfouten kunnen daarmee leiden tot ongelukken. Ook bleek uit een veiligheidsstudie in 2021 dat de N99 onveilig is door onduidelijke snelheidsborden. De weg wordt nu aangepast tot een “gebiedsontsluitingsweg” met ribbelmarkeringen en halfverharde bermen. Volgens Rijkswaterstaat vermindert dit risico’s. “Een lagere snelheid past beter bij het huidige wegontwerp”, aldus een woordvoerder van RWS.
De gemeenten Den Helder en Hollands Kroon, de politie en wegbeheerders stemden eerder al in met de plannen, volgens het officiële verkeersbesluit van Rijkswaterstaat. Wie het oneens is met het besluit, kan binnen zes weken bezwaar indienen. Met deze stap hoopt de overheid het aantal ongelukken op de N99 te verminderen. Of het lukt, moet blijken uit toekomstige veiligheidscijfers. Automobilisten moeten dus rekening houden met lagere snelheden en een inhaalverbod. De weg wordt de komende maanden fysiek aangepast met nieuwe borden en markeringen.
Wat een lachertje dit snelheid omlaag 🛻🛻🛻 meeste toeristen richting zee en texel wisten toch niet wat die groene streep inhield. Dus rijden al 80 of minder , inhaalverbod was er al en ben nog nooit een fietser op de N99 tegengekomen, hoop dat dit onderzoek weer hoop geld gekost heb 🤣🤣🤣
Exact mijn gedachte, hahaha! Prachtig stukje symboolwetgeving weer.
Dus er rijden alleen toeristen op de N99? Sjongejonge… Lekker niveautje, Marcel
Nee, maar door de toeristen die er 80 rijden, kan die rest niet harder door inhaalverbod. Goed niveau van Marcel. Dat van jou Jan, is uiteraard iets minder 😉
Het is een autoweg (100 km) waar sowieso al geen fietsers mogen komen, dus die redenering snap ik niet. Ook heeft de weg twee ononderbroken strepen dus inhalen mocht toch al niet. En ja, 80 zal op deze weg sowieso beter zijn ook zonder de drogredenen.
Gaan we dan op de N9 wandelen want daar geld altijd al 80 km. Maar mensen rijden zich daar geregeld dood, dus dit is weer een maatregel voor de Buhne.
In ieder geval goedkoper dan de weg verbreden en wel veilig maken.
Makkelijk van achter een bureau zo’n onzin verzinnen, betuttelland
Zal diegene die dit verzonnen heeft überhaupt wel eens een theorieles genoten hebben? Alle maatregelen die worden aangekaart zijn al jaren verboden aldaar
Tja, inhaalverbod was er al en (brom)fietsers mochten er ook al niet komen. Het enige wat verandert is de maximum snelheid. Denk dat de voornaamste reden niet de veiligheid is maar dat er dan meer te cashen is door flitsers.
Grotendeels heb je gelijk: alleen de maximum snelheid verandert.
Echter nu geldt over de hele weg dezelfde maximum snelheid van 80 km / uur .
Op het stuk tussen Kooybrug en Eewijcksluis mocht 100 worden gereden. Dat werd aangegeven natuurlijk; maar vooral door de groene streep in het midden. Het is verwarrend om op één weg verschillende maximum snelheden te hanteren.
Die verwarring is nu opgelost.
Daarnaast. Met name ’s zomers vindt er vaak een verblindende lucht spiegeling plaats vlak boven het wegdek. Een lagere maximumsnelheid betekent ook dat er meer tijd is om te reageren mocht iemand het inhaalverbod overtreden.
Het is op dit moment de juiste keuze – al zie ik liever 2 2 baanswegen tussen Den Helder en Alkmaar; Den Helder en Den Oever
Als je het verwarrend vindt om verschillende maximum snelheden te hanteren dan wordt het tijd om je rijbewijs in te leveren. Het staat duidelijk aangegeven. En mocht je de borden missen dan kun je het zien aan de belijning.
Ik had er geen probleem mee maar ik heb vaak genoeg achter een auto gereden die daar 80 reed.
Mensen van buiten de regio; wss op weg naar Texel.
Wat is er erg aan 80 rijden daar?
Precies mijn gedachte. 💶📥💸
Er staan al 25 borden “Ontsteek uw lichten”. Geef daar eens aandacht aan. Verlichting overdag aan, veel veiliger.
En weer wordt Den Helder minder goed bereikbaar. Goed bezig provincie Noord-Holland, gemeente Den Helder en defensie! Maak je nou eens hard voor de regio.
Voor “bereikbaar zijn” moet je niet in de kop van Noord Holland zijn en al helemaal niet in Den Helder. 🙂 Ja, we zijn goed bereikbaar vanaf Texel, dat dan wel. 🙂
wat heeft gemeente Den Helder en defensie te maken met een weg die niet van hunzelf is? misschien even wat meer info opzoeken en zaken nagaan voordat je iets stoms zegt?
Hoeveel ongevallen zijn er geweest laatste jaar?
Altijd goed om dat eens na te kijken inderdaad. Heel vaak worden zulk soort “belangrijke maatregelen” vooral genomen op onderbuikgevoel van een paar mondige klagers die het “eng” vinden. Ik heb ooit in een actiegroep gezeten voor het behoud van een hoop groen in een groot park (andere woonplaats). Daar stelde de gemeente de veiligheid in het park enorm te gaan vergroten door veel meer zichtlijnen te maken met veel minder groen. Dan zouden de slechterikken zich niet meer achter bomen of struiken kunnen verstoppen.
Argument sneuvelde in 1 minuut in het eerste overleg. Toen bleek namelijk dat er de afgelopen 5 jaren een heel mooi rond aantal incidenten geweest was: 0 om precies te zijn. 🙂 We zijn ook gewoon buurtbewoners gaan bevragen en die kwamen allemaal met 1 “verdachte situatie” met een meisje wat om 23:30 uur alleen door het park liep en daar een enge man zag. Dat was destijds al meer dan 10 jaar geleden. Bij de gemeente dachten ze dat het park vol zat met slechterikken achter struiken en bomen en dat we ze daarom nooit zagen. Maar die slechterikken bleken er dus helemaal niet te zijn, was gewoon opgeklopte lucht om flink te kunnen gaan rooien in het park.
Leuk verhaal, maar op deze weg zijn al aardig wat mensen doodgereden. Niet heel lang geleden ook nog een jong kind. Maar leuk dat jij met een groen park bezig geweest bent hoor.
Dan moet die weg aangepakt worden, omdat hij dan dus duidelijk onveilig is aangelegd. Dit soort wegen zijn onveilig, ze aanleggen is gewoon een keuze geweest. De snelheid vertragen naar 80 is een “gratis” maatregel voor de buhne. Of zijn we wel van plan om de snelheid te gaan handhaven? Mensen die daar “doodgereden” worden, zitten altijd in een auto. Je mag daar al niet inhalen. Heeft de handhaving daarop geholpen? Waarom zou die nu wel gaan helpen?
Maar ik vind de vraag over het aantal incidenten gewoon een hele goede. Ik heb het al vaker meegemaakt, dat “beleving en gevoelens” als feiten gepresenteerd worden om er even een plannetje door te drukken. Dat park was alleen toevallig het extreemste voorbeeld wat ik ooit heb meegemaakt. Daar probeerde men echt tegen ultiem beter weten in (0 incidenten) mensen een onveilig gevoel aan te praten. Dat jij niet zoveel met parken hebt, tja, dat is jouw ding. Daar ga ik natuurlijk geen seconde van wakker liggen en daarom schrijf ik – ondanks jouw bezwaren – dat leuke verhaal gewoon op. Ik stel ook nergens, dat dat hier ook op zou gaan. Maar dat impliceert je opmerking onterecht dus wel.
Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat de bedenkers van het plan zelf al aangeven dat het maar afwachten is of het gaat werken.
Eerlijk gezegd: dit gaat volgens mij niet werken. Mensen die haast hebben, gaan gewoon domme dingen doen. Dus die gaan gewoon inhalen, of je er nou 100 of 80 mag. Sterker nog, het zou me niets verbazen als ze dat bij een maximumsnelheid van 80 vaker doen dan bij een maximumsnelheid van 100. En dan ben je je winst door de lagere snelheid mogelijk direct alweer kwijt.
Gelukkig ben jij de slimste hier Jan. Beetje over een park praten, gelukkig weet jij hoe het allemaal zit. We zullen vanaf nu alleen jou reactie nog serieus nemen hoor. Ga zo door
Deze weg met doorgetrokken strepen is inhaal verbod maar nihil handhaving helaas, op rustige tijden met 80 km op C.C. rijdende met 130 km diverse keren ingehaald, maar 0 rijbewijzen ingenomen! Gewoon Handhaven en elke gepakte in de kranten vermelden graag
Ach die 20 km langzamer op 5 km is een minuten kwestie , maar dit is duidelijk bedacht achter een bureau. Ver weg van de huidige situatie zoals een inhaal en langzaam verkeer verbod die al velen jaren van toepassing is. Zal alleen nog meer ingehaald worden door die gasten die te laat vertrokken zijn.
Helemaal mee eens, ze maken het alleen maar gevaarlijker🫣🫣
Wat een onzin verhaal dit, is nog nooit een ongeluk gebeurd daar.
Ze kunnen beter de N9 aanpakken, daar vallen jaren doden. Zonder dat ze er iets aan doen.
https://www.ad.nl/binnenland/jongetje-6-overleden-na-zwaar-ongeluk-op-n99-bij-breezand~a25775d1/
7 jaar geleden ongeveer.
Levensgevaarlijk daar op die weg dus, snel fietsers en inhalen verbieden, oh wacht…..
Misschien een idee om er…weet ik veel… verlichting… te plaatsen? Je rijd vanaf de kooybrug die goed verlicht is een donker gat in vanaf ewijksluis hetzelfde verhaal.. dat doet meer gevaar creeeren dan de max van 100km of inhalen…of elk ander k.t excuuus wat er voor gegeven wird…