Regio Noordkop

Problemen met tv-kanaal Regio Noordkop, hoe en waarom?

Wie geen Ziggo heeft en op een andere manier naar het tv-kanaal van Regio Noordkop kijkt, heeft het vast al gemerkt: er zijn regelmatig problemen met het tv-kanaal. We krijgen er vaak klachten over, maar helaas kunnen we er zelf niets aan doen. Wat is er aan de hand?

Toen de LOS in de zomer van 2019 van de Kerkstraat naar de Torplaan verhuisde, moest op die locatie de benodigde infrastructuur voor het kunnen doorsturen van radio- en tv-signalen worden aangelegd. Die signalen gaan al vele jaren via Ziggo het netwerk van Ziggo op en worden via Ziggo ook naar Hilversum gestuurd, vanwaar de signalen worden aangeboden aan alle andere digitale aanbieders van tv en radio, zoals onder meer KPN, T-Mobile en KabelTex.

Omdat er toch vanaf nul iets moest worden aangelegd, besloot Ziggo dat wij dan ook direct nieuwe, moderne apparatuur zouden krijgen, als een van de eerste lokale omroepen in Nederland. Dat zou onder meer ook tv-doorgifte in HD mogelijk maken, wat per september 2019 zou zijn gerealiseerd (aldus de belofte van Ziggo). Het is inmiddels juli 2021 en ondanks vele herhalingen van die belofte zitten we (net als andere lokale omroepen) nog steeds op SD, maar dat is helaas het grootste probleem niet.

Kinderziektes
Die nieuwe apparatuur bleek al snel ‘kinderziektes’ te hebben en keer op keer was er weer een storing. Dan viel het geluid van de radio weg, dan het beeld van tv, dan beiden tegelijk, et cetera. Het liep eigenlijk zelden zoals het zou moeten en Ziggo verzekerde keer op keer dat het spoedig was opgelost. Een update van de software van de apparatuur moest dan helpen, maar zorgde vaker voor nieuwe problemen. Meestal was beeld en geluid op het netwerk van Ziggo wel in orde, maar ging het mis bij de doorlevering. Volgens Ziggo lag dat dan meestal aan Hilversum, volgens Hilversum zat het probleem in de aanlevering van het signaal… Hoe dan ook, als gevolg daarvan regelmatig geen ontvangst buiten Ziggo, inclusief onze eigen website en gratis app.

Twee weken geleden kwam Ziggo eindelijk de ook al veelvuldig geuite belofte na om de apparatuur volledig te vervangen. Dit keer door nieuwere versies waar alle problemen uit waren. Na vervanging zouden onze radio- en tv-signalen weer probleemloos overal te zien zijn. Sinds de vervanging waren er problemen met de radiozenders van Regio Noordkop en ook direct met het tv-signaal. Op het netwerk van Ziggo is het in orde, bij de aanlevering naar Hilversum gaat het weer mis. De afgelopen twee weken was dat tv-signaal dus zo goed als niet te ontvangen bij andere aanbieders en wie wel beeld had, zag een stilstaand of schokkend beeld. Dat ligt volgens Ziggo aan Hilversum en volgens Hilversum… Inmiddels is het probleem weer verholpen.

De lokale omroep is voor tv-aanbieders zeker niet de belangrijke klant. We mogen betalen en klagen, maar bij storingen of problemen zijn we geen eerste prioriteit. Gelukkig zijn er ontwikkelingen die een oplossing mogelijk maken en daar kiezen we nu dan ook voor.

In de maand augustus stappen we over op een andere wijze van het aanbieden van onze signalen aan Hilversum. De tussenstap via Ziggo verdwijnt en de signalen gaan straks rechtstreeks vanuit Den Helder naar Hilversum en worden van daaruit, in betere kwaliteit bovendien, verder verspreid richting alle aanbieders. We blijven overigens gewoon via Ziggo te ontvangen, want providers als Ziggo hebben de wettelijke plicht de lokale omroepen door te geven. Als alles volgens planning verloopt is de verandering per 1 september voltooid. We hebben goede hoop dat daarna de hierboven genoemde problemen (zo goed als) definitief voltooid verleden tijd zijn.

Toon meer

Redactie Regio Noordkop

Onder 'Redactie Regio Noordkop' staan door de redactie zelf geschreven berichten, maar ook artikelen die ons door derden zijn aangeleverd, zoals (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke. Ook iets melden? Stuur een bericht aan nieuws@regionoordkop.nl. De redactie is telefonisch te bereiken via 0223-684609. Het bezoekadres is Torplaan 4, 1785BA Den Helder. Loop gerust binnen, de koffie staat klaar!

Wellicht ook interessant

1 reactie

  1. Hoe volwassen ben je als bedrijf om naar elkaar te wijzen waar het fout zit. Kleuterklas gedrag.

Back to top button
%d bloggers liken dit: