Den Helder – De Helderse oppositie komt op voor de bewoners van zorginstellingen die geraakt zijn door recente veranderingen wat betreft (openbaar) vervoer in de gemeente Den Helder. Zo zijn onlangs een aantal bushaltes bij zorginstellingen geschrapt en is de gemeente strenger gaan toezien op het gebruik van WMO-taxivervoer door bewoners van zorginstellingen. “Zij kunnen nu minder zelfstandig handelen, waardoor de leefbaarheid voor hen ernstig afneemt”, aldus Behoorlijk Bestuur, Fractie Pastoor, Beter voor Den Helder en de PVV. De fracties vragen het college naar een oplossing.
Eind juli dit jaar is de nieuwe dienstregeling van Connexxion ingegaan. Dat betekent dat de bus niet langer stopt bij zorginstellingen De Golfstroom in de Schooten en Ten Anker aan de Timorlaan. Hier is veel kritiek op geweest, zowel vanuit inwoners als oppositiepartijen. Nancy List van Beter voor Den Helder was de eerste die zei dat het schrappen van deze bushaltes een slechte zaak is. Daarna startte Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur een petitie om de bushaltes te behouden, die inmiddels 1850 keer ondertekend is. Tot haar ergernis heeft het college nooit officieel op deze petitie gereageerd. Tijdens de raadscommissie van 6 mei 2024 werd wel al duidelijk dat de petitie geen verandering in de nieuwe dienstregeling kan brengen, maar alsnog wil Hamerslag een officiële reactie van het college.
Wethouder Petra Bais beloofde tijdens de commissievergadering van 6 mei ook op zoek te gaan naar aangepast vervoer van en naar de zorginstellingen. De oppositie wil weten hoe het met die zoektocht gaat, want tot op heden is nog geen alternatief vervoer geregeld. In de tussentijd hebben de bewoners van de zorginstellingen een tweede tegenslag te verduren gekregen. De gemeente Den Helder ontdekte dat een deel van hen ten onrechte gebruikmaakt van WMO-taxivervoer. Daarop is de zorginstellingen gemeld dat zij zelf het vervoer van hun bewoners of cliënten moeten regelen. De gemeente gaat hier strenger op toezien. “Dit is precies waar wij bang voor waren. De bewoners van de zorginstellingen worden nu twee keer zo hard geraakt”, aldus Behoorlijk Bestuur, Fractie Pastoor, Beter voor Den Helder en de PVV. Daarnaast vindt de oppositie: “Mobiliteit is een recht en draagt bij aan de door u (= college) in het vaandel gehouden inclusie.”
Connexxion is een derde partij, die zelf kijkt op buslijnen rendabel zijn. Het college heeft daar geen zeggenschap over. Een petitie met 1850 steun betuigingen helemaal niet. Wat dan wel? Aandeelhouderschap in Connexixion. De hedendaagse neoliberale oplossing
Zorgen voor een fatsoenlijke concessie, waarin een bepaald kwaliteits niveau gewaarborgd wordt, in plaats van de kaasschaaf over de kwaliteit. Heel eerlijk: de bus en Den Helder is geen goede combi. Woon hier nu bijna 4 jaar: het was niks, het is niks en het wordt voorlopig niks. Lokale en regionale politiek is daar echt totaal niet mee bezig. Die vinden het allemaal wel best, laat die oudjes maar lekker verder vereenzamen. Daar liggen ze op Willemsoord echt niet wakker van hoor.
“De gemeente Den Helder ontdekte dat een deel van hen ten onrechte gebruikmaakt van WMO-taxivervoer.”
Op de site van Zorginstituutnederland.nl staat precies uitgelegd dat mensen met een Wlz-indicatie, die voor sociale contacten geen gebruik meer kunnen maken van het openbaar vervoer, wel recht hebben op vervoer via de WMO.
Misschien kan hier eerst eens naar gekeken worden, voordat er maatregelen genomen worden waarvan deze mensen misschien ten onrechte de dupe worden.