Den Helder – De gemeenteraad van Den Helder heeft unaniem ingestemd met een motie om voorrangsregels aan jongeren te geven op de woningmarkt. Het college gaat de mogelijkheden onderzoeken. De motie is geschreven door Joris Schutte, voormalig lid van de jongerenadviesraad en tegenwoordig commissielid voor Beter voor Den Helder.
De motie werd ingediend door de fracties van Beter voor Den Helder, het CDA en de PVV. Concreet wilden de drie fracties dat het college voorrangsregels voor jongeren opneemt in het nieuwe programma Woonvisie, zoals momenteel ook voorrangsregels bestaan voor 50-plussers en 65-plussers. Daarnaast vragen zij het college gecombineerde, gemeenschappelijke woonvormen met jongeren en ouderen te onderzoeken.
Wethouder Petra Bais reageerde namens het Helderse college positief op de motie. Zij stelde echter een kleine wijziging voor, namelijk dat het college eerst samen met de woningcorporaties onderzoek gaat doen naar de noodzaak en mogelijkheden om meer woningen voor jongeren te realiseren of woningen in de bestaande voorraad met voorrang aan jongeren toe te wijzen. Dit neemt het college vervolgens als beleidsdoel op in de Woonvisie. De indieners gingen hiermee akkoord en hun motie werd unaniem aangenomen.
Dan moet de gemeente woningstichting en andere woningbouw coöperaties eerst maar eens dwingen goedkopere woningen te laten bouwen en deze aanbieden, wellicht ook kleinere.
Dit had waarschijnlijk niet nodig geweest als in nieuw Den Helder na de sloop van de flats nieuwe appartementen complexen gebouwd waren i.p.v. tiny houses.
Trouwens ook op de nog braak liggende gronden na de sloop, maar de keuze is gevallen op voor jongeren en de meeste mensen te dure woningen. De gemeente is zelf schuldig aan de tekorten, er moeten zo nodig dure tiny houses gebouwd worden en dure koopwoningen zeker een prestige project van de wethouder…wie kan nu 4 ton opbrengen jongeren zeker niet. Daar hoed je geen kostbaar onderzoek voor te doen!
WSDH wil inmiddels wel weer meer die kant op, maar het is dus juist de gemeente die WSDH meer ziet als “partner in praal”. Zie de manier waarop ze nu staan te stampvoeten, omdat hun vriendjes ontslagen zijn door de RvC en ze daar naar hun mening niet voldoende in gekend zijn en al helemaal geen invloed konden uitoefenen om “het oude in stand te houden”. Maar maak je geen zorgen, ze zijn al op zoek naar een onderzoekbureautje wat even kan verklaren dat er onvoldoende noodzaak is voor bouw of voorrang voor jongeren. Kun je nu mooi “ja” zeggen, om vervolgens gewoon richting “nee” te sturen of de uitvoering terug te brengen tot iets kleins wat de oude plannen niet teveel gaat dwarsbomen.
Het mooie aan veel onderzoekers is – dat als je ze maar genoeg betaalt en de opdracht zorgvuldig formuleert – ze ineens in hun resultaten opnemen dat in een nieuwe te bouwen woonwijk met wat duurdere woningen met wow-factor mensen zullen komen te wonen die dermate weinig auto rijden dat de parkeernorm voor de wijk fors verlaagd kan worden naar 1,03 plek per woning. Echt waar hoor. Die mensen gaan ineens massaal met de fiets, het niet-functionerende OV bestaande uit wat streekbussen die soms een keer rijden en 2 stoptreinen per uur naar Alkmaar of de in Den Helder zo populaire deel-auto. Ja, tuurlijk joh.