Maritiem

Scheepsmodel Tyro naar NIOZ

Texel – “Hij is al mijn hele leven bij mij, maar vandaag schenk ik hem aan het NIOZ.” Koos Fontein overhandigt met trots het scheepsmodel van de Tyro aan Alex Cofino, hoofd van de afdeling Nationale Mariene Faciliteiten van het NIOZ. De Tyro, gebouwd in 1967 als motorvrachtschip, werd in 1982 verbouwd tot onderzoeksvaartuig voor oceanografische expedities. Het NIOZ is content met de schenking van het scheepsmodel. Alex Cofino: “Als er iets is dat het NIOZ bindt, dan zijn dat de schepen.”

De Tyro werd eind jaren zestig gebouwd voor een dienst op Ierland-Le Havre-Rotterdam. Naast het vervoeren van passagiers, werd het schip ingezet voor transport van vee, containers en schepen. Tot 1979. Toen hoorde een hofmeester twee mensen van het NIOZ praatten. Zij zochten een boot voor het doen van zeegaande expedities. Vanaf dat moment is de Tyro omgebouwd voor de Nederlandse Raad voor Zee-Onderzoek, voorloper van het huidige Nederlandse Instituut voor Onderzoek der Zee.

De Tyro is ingezet bij 76 oceanografische onderzoeksprogramma’s. De bekendste expeditie die NIOZ-wetenschappers met de Tyro hebben uitgevoerd, is de tweede Snelliusexpeditie naar Indonesië in 1984 en 1985. “Die expeditie duurde veertien maanden”, vertelt oud NIOZ-medewerker Martien Baas. “Het was een hele logistieke operatie, met om de drie tot vier weken een wissel van onderzoekers, technici, materialen en containers. Net als nu, had het NIOZ ook toen al expertise in huis op het gebied van geologie, biologie, geochemie en fysische oceanografie.”

Toon meer

Babette van Tongeren

Dit bericht is geplaatst door Babette van Tongeren. Zij is stagiair bij Regio Noordkop en volgt de opleiding mediaredactiemedewerker op het Mediacollege in Amsterdam. Babette richt zich tijdens haar stage op redactiewerk, filmen en editen. Ze is bereikbaar via babette@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

Back to top button