The Little Mermaid (recensie)

De kleine zeemeermin is een bekend begrip uit de Disney studio’s. In 1989 kwam de bekende tekenfilm in de bioscopen. Het verhaal is geïnspireerd op het oorspronkelijke sprookje van Hans Christiaan Andersen, die het op 7 april 1837 voor het eerst publiceerde.

Na de eerste tekenfilm zijn er in 2000 en 2008 nog twee delen verschenen. In 2007 verscheen op Broadway de eerste musicalversie van het verhaal. Deze was in 2012 en 2013 ook in Nederland te zien. Dit jaar is het dan de beurt om het verhaal met echte mensen uit te voeren. Regisseur Rob Marshall is de man die deze klus moest klaren. Eerder bracht hij al Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides en Marry Poppins Returns uit

Ariël
Prins Eric (Hauer-King) is met zijn galjoenschip onderweg als tijdens slecht weer zijn verrekijker overboord valt. We zien het in de prachtige onderwaterwereld wegzinken en tussen het koraal neerkomen. De jonge zeemeermin Ariël (Bailey) is aan het zwemmen met haar vaste begeleider, het visje Flounder (stem: Tremblay). Zij vindt de kijker en brengt het naar haar onderwatergrot, waar zij allemaal spullen verzameld die van mensen afkomstig zijn.

Omringd door zes van zijn dochters wacht Koning Triton (Bardem) op zijn jongste dochter Ariël die weer eens vergeet dat ze een bijeenkomst hebben. Triton stuurt de krab Sebastiaan (stem: Diggs) er op uit om Ariël te vinden en onmiddellijk te laten komen. Ariël komt terug, maar het liefst wil ze een keer kennismaken met echte mensen. Triton wil dat niet hebben, want een mens heeft ooit zijn vrouw en moeder van Ariël vermoord. Als later Ariel boven haar grot lichtflitsen ziet gaat ze naar het oppervlak en ziet zij voor het eerst Prins Eric.

Mensenbenen
Hij raakt tijdens een zeeslag bewusteloos in het water en dreigt te verdrinken. Ariël redt hem en brengt hem naar het strand waar ze hem toezingt. Eric is nog bewusteloos als Ariël weggaat om niet gezien te worden door de mensen die hem ophalen. Zowel Ariël als Eric keren terug naar hun eigen wereld, maar verlangen beide naar elkaar. Ariel is zelfs bereidt om bij de Zeeheks, en zus van haar vader, Ursula een offer te brengen om mensen benen te krijgen. In ruil wil de Heks de stem van Ariel die ze alleen terug kan krijgen als ze binnen drie dagen haar prins weet te kussen. Met hulp van de krab Sebastiaan, de vis Flounder en de Jan van Gent Scuttle (stem: Awkwafina) gaat ze met benen op weg naar de mensenwereld.

Het verhaal is een klassieker die het nog altijd lekker doet. De beelden van de onderwaterwereld zijn werkelijk prachtig. Halle Bailey is de perfecte en ontroerende Ariël. De in Engeland geboren Jonah Hauer-King is haar mooie tegenspeler Eric. Beide hebben ook een goede stem voor de zang die in dit sprookje thuishoort. Javier Bardem (Escobar) zagen wij al eerder als kapitein Salazar in de film Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge. Nu is hij de Zeekoning Triton die streng zijn dochter in het gareel probeert te houden. Stand Up Comedian Melissa McCarthy (Spy, Tammy) is normaal de komische actrice, maar mag nu in de huid van Zeeheks Ursula kruipen. Ze is natuurlijk gemeen, maar weet toch ook hier wat humor te tonen.

The Little Mermaid (Walt Disney Company).

Leuk is vooral de Krab Sebastiaan die lekker bij de hand kan doen. De stem en het accent van de donkere acteur, zanger en rapper Daveed Diggs, geeft de krab een grappig karakter. Awkwafina is een Amerikaanse actrice en rapper van Aziatische ouders die haar stem geeft aan de vogel Scuttle. In de tekenfilm was dat een meeuw, maar in deze film is gekozen voor een Jan van Gent. De stem van het kleine behulpzame visje Flounder is van de jonge Jacob Tremblay (Wonder). De krab, de vogel en de vis zijn met z’n drieën leuk en bijdehand. De film is wel 2:15 uur, maar verveelt geen moment. De beelden zijn prachtig en het verhaal een sprookje. Lekker met de kinderen of kleinkinderen gaan kijken. Te zien in 2D en 3D en naast de Engelse is er ook een Nederlands gesproken versie.

Regie: Rob Marshall
Met: Halle Bailey, Jonah Hauer-King, Melissa McCarthy, Javier Bardem, Norma Dumezweni, Art Malik, Daveed Diggs (Stem), Jacob Tremblay (Stem), Awkwafina (Stem)
Kijkwijzer: 6 Jaar