Den HelderPolitiek

Motie CDA Den Helder over roetveegpiet aangenomen (Update)

Den Helder – De motie van de Helderse CDA waarin het college B&W wordt opgedragen om bij het verlenen van de vergunning voor de sinterklaasintocht richting de organisatoren te pleiten voor een inclusievere aanpak is maandagavond aangenomen. Fractievoorzitter Harmen Krul stelde dat de maatschappelijke discussie met betrekking tot het uiterlijk van Piet heeft geleid tot consensus gericht op inclusiviteit, waarbij “Piet is geschminkt met vegen (roet en meerkleurig) en niet in een uni-kleur (van zwart tot wit)”.

De gemeenteraad heeft zich maandagavond gebogen over de motie en een meerderheid van de raad stemde in. Het gaat specifiek om een signaal richting het college. De gemeenteraad kan immers niet op deze wijze harde eisen stellen aan de vergunningsaanvraag. Harrie van Dongen van de Stadspartij vroeg zich af hoe het afwijzen van uni-kleuren invloed heeft op de mogelijkheden van mensen met een donkere huidskleur om Piet te spelen. Volgens Harmen Krul is dit geen punt van discussie, iedereen kan zich schminken. Behoorlijk Bestuur stemde tegen de motie, omdat zij vinden dat de ‘Pietendiscussie’ geen plek heeft in de politiek.

Kick Out Zwarte Piet
Coalitiepartij CDA wil met de motie voorkomen dat het uiterlijk van Sinterklaas en Piet een dreiging vormt voor de openbare orde en veiligheid en dat daarmee het evenement intocht Sinterklaas in gevaar komt. Vorig jaar wilde actiegroep Kick Out Zwarte Piet nog demonstreren bij de intocht.

Organisatie
Wie de intocht dit jaar zal organiseren is nog niet helemaal duidelijk. Stichting Intocht Sinterklaas Noordkop gaf eerder aan teleurgesteld te zijn dat de Helderse Ondernemersvereniging Binnenstad (HOB) de intocht weer mocht organiseren. Volgens Mark de Graaf, voorzitter van de HOB is dit nog helemaal niet duidelijk. Marcel Karhof van de Stichting Intocht Sinterklaas gaf aan geen voorstander te zijn van roetveegpieten. De HOB heeft geen moeite met deze ontwikkelingen en stelt dat de politiek moet beslissen over een dergelijke maatschappelijke discussie, niet een winkeliersvereniging.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

5 reacties

  1. Het gaat hier om een maatschappelijke discussie niet om een politieke discussie!

    De gemeenteraad mag geen uitzonderingen maken in evenementenvergunningen door te bepalen wat voor kleur de (zwarte) Pieten moeten hebben bij een evenement. Zeker niet als er een specifieke bepaling in de vergunning komt met “Uitzonderingen” in dit geval “roetvegen”.

    Naast dat Sinterklaas valt onder de Nederlandse tradities, kun je Sinterklaas ook zien als een vorm van theater. In het theater wat weer valt onder cultuur is de vrijheid van meningsuiting zeer belangrijk. Gaat CDA Den Helder dan ook theatervoorstellingen verbieden als ze de inhoud niet bevalt.

    Zwarte Piet heeft overigens niets te maken met enige vorm van discriminatie of racisme. Het is een maskerade om te zorgen dat de kinderen onze kindervriend herkend wordt als familielid, buurman/buurvrouw. Bij roetvegen blijft het gezicht te makkelijk herkenbaar, en wordt onze kindervriend vaker herkend, en zal onze traditie steeds verder in de verdrukking komen.

    Helder Onafhankelijk! is van mening de maskerade van Piet volledig in stand moet worden gehouden, als we willen voorkomen dat onze tradities in Nederland verdwijnen.

    “Roetvegen” is geen volledige maskerade, waarbij kinderen sneller mensen herkennen uit hun omgeving. En dat alleen maar omdat volwassenen een kinderfeest gebruiken om hun eigen gelijk te halen.

    Voorlichting over racisme en discriminatie geven aan kinderen levert op den duur veel meer op, dan 3 weken per jaar zwarte piet te blijven wegzetten als racistisch en discriminerend.

  2. Namens Nederland kiest zwartepiet

    De volgende reactie dag ik heel erg verast ben dat de politiek hier überhaupt zich over gaat buigen.
    Terwijl in 2014 de raad van Staten heeft besloten dat bestuurders niet over een publieke discussie gaan.
    Tevens heb ik een mail van gemeente den helder gehad dat gemeente den helder zich niet met de landelijke discussie zou mengen.

    Mijn vraag is waarom is er bij gemeente den helder geen ruimte voor een maatschappelijk discussie en worden we van Nederland kiest zwartepiet alle kanten niet uit genodigd voor gesprek.

    Vorig jaar hebben we uitgebreid actie gevoerd door middel van plaatsen van krijt teksten ,posters ,stickers allemaal hebben we het zo publiek vriendelijke mogelijk te houden.
    Ook hebben we vorig jaar een petitie gestart die toch aardig onder tekent is.

    Den helder is vandaag de inwoners niet van de HOB of van Gemeente den helder .Wanneer gaan deze 2 partijen snappen dat als ze zo door gaan ze gaan creëren dat wij genoodzaakt zijn de traditie zonder mede deling uit te oefen en dat ze geen controle zullen hebben over de activiteiten van zwartepiet.

    Mijn lijkt het dus 1 heel verstandig om spoedig met elkaar rond tafel te treden.
    2 om niet als bestuur gemeente op de vingers getikt te worden je buiten besluiten van kleur van zwartepiet te houden.

    Gemeente dient een bemiddelaar in de discussie te zijn dus een motie over deze kwestie had nooit plaats mogen vinden.

    Bedenk goed dat de discussie over de kleur van zwartepiet niet een terechte discussie is maar een pres middel is om discriminatie aan het licht te stellen.

    Graag na deze reactie zou ik het op prijs stellen dat gemeente den helder ons uitnodigt voor gesprek.

    Vriendelijke groeten Nederland kiest Zwartepiet

  3. Zwartepiet was nooit een slaaf. Hij vindt samen met Sinterklaas zijn oorsprong in de Europese middeleeuwen, vanuit de symboliek.licht en donker. Door de geschiedvervalsing en bedreigingen van KOZP, Akwasi, Afriyie en Esajas zijn het Sinterklaasjournaal, vrijwel alle media en veel partijen voor deze intimidatie en verdraaiing gezwicht. Zelfs de bibliotheken , ook in Den Helder, die censuur plegen door boeken met Zwartepiet te verwijderen, voor de lieve vrede. Afgelopen jaar zijn winkeliers in diverse steden bedreigd door KOZP. Samen met anderen deed ik aangifte wegens theatervervalsing, haatdragendheid en bedreiging tegen de speech van Akwasi op de Dam, de dreiging van geweldpleging door Afriyie in Het Parool, en de discriminatie van een tolerant, vrijgevig kindertheaterspel door Facebook Netherlands Amsterdam. Het was buitengewoon moeilijk om het OM Amsterdam überhaupt te bewegen om deze zaken te behandelen. Na lange tijd werden ze alle geseponeerd, ook al stelden wij dat Akwasi zijn haatdragende speech nog steeds handhaaft op zijn facebooksite. Het verpesten van het spel, wat 70% van de Nederlanders vindt, gaat gewoon door. Wij hebben het OM gewaarschuwd dat door het accepteren van dit verpesten en bedreiging de prachtige spelers van het spel niet meer veilig over straat kunnen. Dit vrije, mooie theater moet weg uit de handen van media, politiek en winkeliers die hun migrantenklanten en stemmers alleen maar willen behagen. Deze groep migranten moet echter stoppen met hun valse beledigende leugen. En het CDA met hun leugen over een Christelijke bisschop en zijn donkere (niet slaaf) vriend. Immers, rond 1300 voegden de midden-Europese Christenen de “lichte” bisschop toe aan de dreigende donkere duiversfiguur. Niks geen slaaf, doe aan echte integratie en bijscholing. Ik ben theaterwetenschapper en speler van Sint en Zwartpiet, en ook de fraaie liedjes. Ik blijf dat doen. Ik schrijf een boek over deze verbijsterende afbraak van het vrije theater, cultuur. Aan deskundigen wordt niets gevraagd.

    1. Volgens mij zijn Sinterklaas en Zwarte Piet nog ouder.
      Van Germaanse oorsprong.
      Sinterklaas is een verbastering van Wodan/ Odin.
      Het paard van Sinterklaas van Sleipnir.
      Zwarte Piet van Hugin en Munin ; de (zwarte!) raven die Odin in zijn oor fluisteren wat er in de wereld gebeurt.
      (Dat laatste is “het grote boek van Sinterklaas”)

      Maar aangezien niemand zich hiervoor interesseert; hou ik meestal m’n mond.

      Het is bizar hoe deze ‘discussie’ de maatschappij polariseert.
      En hoever ze los is gaan staan van de geschiedenis.

Reageer op dit bericht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button
%d bloggers liken dit: