Way Down (recensie)

Spanning, precisie, timing en intelligente oplossingen zijn de ingrediënten die we kennen van films als Mission Impossible. De Spaanse regisseur Jaume Balagueró weet met een cast die overwegend bestaat uit landgenoten ook ingenieus met deze ingrediënten te spelen. De hoofdrol is weggelegd voor de jonge Engelse acteur Freddie Highmore die al veel indruk had gemaakt in de TV-serie “The Good Doctor”.

In de opening zien we Walter (Cunningham) als expeditieleider die met zijn ploeg een oude schat probeert op te duiken uit een galjoenschip dat in de 17e eeuw zonk. Zijn expeditie partner is James (Sam Riley), die de duiken uitvoert. Het meest kostbare onderdeel van de Treasure of Guadalupe is een kistje met drie munten. Als ze het uiteindelijk boven hebben wordt de hele handel in beslag genomen door de Spaanse douane. Walter is laaiend dat hij al jaren zoekt en investeert en nu nog niets heeft. De hele schat wordt opgeslagen in de oudste en best bewaakte kluis van Spanje, die zich onder de Spaanse Bank midden in Madrid bevind.

Op de Cambridge Universiteit in Engeland maken we kennis met Thom (Highmore). Hij is een jonge zeer getalenteerde en intelligente engineer student. Oliemaatschappijen willen allemaal dat hij bij ze komt werken en beloven hem astronomische salarissen. Toch weigert Thom en als hij met zijn vader in een restaurant zit ontvangt hij anonieme berichten die hem uitnodigen om vooral even te komen praten. Zo maakt hij kennis met Lorraine (Bergès-Frisbey). Zij blijkt een gewiekste zakkenroller en brengt Thom naar Walter.

Spaanse bank
Walter heeft het snode plan om de Schat van Guadalope uit de Spaanse bank te stelen, maar heeft specialisten nodig. Naast zijn partner James en Lorraine zijn Simon (Tovar) als logistiek specialist en de Duitse Klaus (Stein) als computerhacker al opgenomen in de ploeg. Omdat hij nog een slimme engineer mist vraagt hij Thom om mee te doen. Die besluit de uitdaging aan te gaan en zo vertrekt de hele ploeg naar Madrid. De beveiliging van de Spaanse bank is in strakke handen van Gustavo (Coronado). Hij eist van zijn bewakingskorps acceptatie van zijn zeer strenge leiding.

Naast zijn eigen korps kan hij binnen een paar minuten beschikken over een heel leger dat aan de overkant van de weg in de kazerne is gestationeerd. Het is juli 2010, in Johannesburg vindt het WK voetbal plaats. De hele binnenstad staat vol mensen die de finale tussen Spanje en Nederland op grote schermen willen bekijken. Dat is ook het enige moment om de diefstal uit te voeren. Tijd is beperkt en de problemen groot.

Ontwapenend
De opbouw naar het hoogtepunt is een mooie route langs allerlei problemen die om een intelligente oplossing schreeuwen. De keuze om Freddie Highmore voor de hoofdrol te nemen kan gewoon niet beter. Hij is met zijn uitstraling ontwapenend en weet met zijn inbreng groot respect af te dwingen bij de ploeg. Àstrid Bergès-Frisbey (King Arthur) is geweldig als oplichtster en zakkenroller Lorraine die een gevoelige snaar bij Thom weet te raken. Liam Cunningham is als Walter de juiste man om zijn expedities te leiden, maar ook af en toe de wanhoop te spelen.

Een sterke rol is weggelegd voor José Coronado, die de keiharde gezagdrager Gustavo flink body geeft. “Als er nog iemand over het voetbal praat wordt hij ontslagen.” Ja, dat voetbal wordt als een geweldige dekmantel gebruikt en maakt het wellicht voor enkele kijkers wat moeilijk. Nederland verloor met 1-0. Nederland wordt in deze film nog meer vertegenwoordigd door de rol van Famke Janssen, die als medewerkster van het Engelse ministerie van Buitenlandse zaken een kleine, maar belangrijke bijdrage levert. Een lekkere film die je twee uur in de greep houdt en wellicht ook een opvolger krijgt als de Olympische Spelen in 2012 in Londen plaats vinden.

Regie: Jaume Balagueró
Met: Freddie Highmore, Àstrid Bergès-Frisbey, Sam Riley, Liam Cunningham, José Coronado, Luis Tosar, Daniel Holguin, Axel Stein, Famke Janssen
Kijkwijzer: 9 jaar