Ingezonden

Dealers merken toenemende twijfel rond elektrische auto’s

Advertentie:

Het leek dé oplossing voor de toekomst: elektrisch rijden. Een groene belofte die steeds meer bestuurders achter het stuur van een fluisterstille auto bracht! Een veranderend fiscaal klimaat en een onzekere markt zorgt nu echter voor twijfel bij potentiële kopers. Dat is althans wat veel dealers vertellen. Volgens experts kan occasion lease een goede oplossing zijn.

Hoge wegenbelasting voor elektrische auto’s

Het vooruitzicht dat vanaf 2025 ook voor deze wagens motorrijtuigenbelasting moet worden betaald, zet kopers aan tot nadenken. Vooral het feit dat deze belasting stijgt met het gewicht van de auto – en dat elektrische auto’s doorgaans zwaarder zijn – draagt bij aan de terughoudendheid. Zo zal voor een compacte Fiat 500e een wegenbelasting van € 720 per jaar verschuldigd zijn en voor een Tesla Model X zelfs € 1.800 (bron: Autoweek).

Lease als lichtpunt in de markt

In deze context boordevol onzekerheid biedt occasion lease een aantrekkelijk alternatief. Het leasen van een gebruikte elektrische auto biedt financiële zekerheid en neemt veel van de zorgen rondom de aanschaf weg. Met een vast maandbedrag, waarin veel van de aanvullende kosten zijn begrepen, is het een formule die voor stabiliteit zorgt in een markt die constant in beweging is. Daarnaast is financial lease een mogelijkheid die de koper meer flexibiliteit biedt, door de combinatie van de voordelen van leasen met het bezit van het voertuig.

De EV-occasionmarkt stagneert

Hoewel de markt voor gebruikte elektrische voertuigen stabiel lijkt, is er niet sprake van de groei die men zou verwachten. De hoge aanschafprijzen en het beperkte aanbod weerhouden veel particulieren ervan om over te stappen op een tweedehands EV. Dit wordt verder bemoeilijkt door de hoge rente en onzekerheden rondom de prijzen en uitvoeringen. Het resultaat is een markt waarin de groei van EV-occasions stagneert en waarin men soms liever kiest voor een nieuwe auto, elektrisch of niet.

Consument is terughoudend

De wensen van de consument veranderen niet, zelfs als de markt dat wel doet. De huidige selectie van EV-occasions voldoet vaak niet aan de praktische eisen op het gebied van trekkracht voor een caravan, grote bagageruimte en een ruim bereik. Niet elke EV-koper heeft toegang tot thuisladen, zonnepanelen of kiest ervoor om met het vliegtuig op vakantie te gaan. Tegelijkertijd worden EV’s nog altijd goedkoper. Kenmerkend voor een deflatoire markt is dat consumenten nog even de kat uit de boom kijken. Ze wachten op lagere prijzen. Dit verklaart waarom er nog altijd weinig elektrische auto’s in onze regio zijn.

Klassieke brandstofvoertuigen blijven in beeld

Terwijl de markt zich aanpast aan de nieuwe realiteit van elektrisch rijden, is er nog altijd een aanzienlijke vraag naar klassieke brandstofvoertuigen. Aanbieders spelen hierop in door zowel nieuwe als gebruikte benzinemodellen aan te bieden, ook binnen leaseconstructies. Voor veel consumenten biedt dit een vertrouwd alternatief terwijl de wereld zich langzaam aanpast aan de nieuwe norm: elektrisch rijden. Ook hybride voertuigen blijven erg belangrijk in deze veeleisende markt. In ieder geval roepen dealers de overheid op om de stijgende wegenbelasting en bijtelling voor elektrische voertuigen te herzien.

Reclame Regio Noordkop

Bovenstaand bericht is aangeleverd aan Regio Noordkop en voor plaatsing is betaald. Regio Noordkop is niet verantwoordelijk voor aard en inhoud van het bericht. Vragen over bovenstaand of soortgelijke berichten? Mail naar hoofdredactie@regionoordkop.nl.

Wellicht ook interessant

Back to top button