
Hollands Kroon – De gemeente Hollands Kroon doet mee aan een landelijke pilot om betalingsproblemen bij inwoners eerder te herkennen. Samen met de Belastingdienst, Dienst Toeslagen en negen andere gemeenten wil Hollands Kroon voorkomen dat kleine schulden uitgroeien tot grote problemen.
In de proef geven de Belastingdienst en Dienst Toeslagen automatisch een seintje aan de gemeente als een inwoner achterloopt met betalingen. Op basis van dit signaal neemt de gemeente contact op om hulp aan te bieden. De inwoner kiest zelf of hij of zij van deze hulp gebruik wil maken.
Schulden hebben vaak een grote impact. Mensen met financiële problemen ervaren veel stress en vinden het moeilijk om overzicht te houden of om hulp te zoeken. Gemiddeld wachten mensen vijf jaar voordat ze hulp inschakelen. Tegen die tijd zijn de schulden gemiddeld opgelopen tot ruim 40.000 euro en zijn er vaak meerdere schuldeisers.
Pilot
Door al in een vroeg stadium contact te leggen, wil de gemeente deze negatieve spiraal doorbreken. Wethouder Maarten Versluis en schulddienstverlener Esther Elscot ondertekenden daarom op 22 mei het convenant dat de deelname aan de pilot officieel maakt.
Volgens cijfers van het CBS zijn de Belastingdienst en Dienst Toeslagen de meest voorkomende schuldeisers bij problematische schulden. Toch zijn deze vaak nog niet in beeld bij gemeentelijke hulpdiensten. Met deze pilot verwacht de gemeente een nieuwe groep inwoners te bereiken die nu nog buiten beeld blijft.
De proef duurt twee jaar. Daarna wordt bekeken of deze manier van vroegsignalering vast onderdeel kan worden van de standaardaanpak. De andere deelnemende gemeenten worden binnenkort bekendgemaakt.
Informatie
Voor meer informatie of directe hulp: bel 088 – 321 5000 of mail naar hulpbijgeldzaken@hollandskroon.nl.