Den Helder

Sluisdijkgarage geopend tijdens Sail, ondanks opnieuw vertraagd onderhoud

Advertentie:

Den Helder – De parkeergarage in het centrum van de stad was sinds 22 mei opnieuw gesloten voor onderhoud. De werkzaamheden zouden op 23 juni afgerond zijn, maar die deadline is niet gehaald. De reden voor de vertraging is de afwerklaag op het bovendek, deze hecht niet voldoende. Het is nog onduidelijk wat er nu moet gebeuren en in afwachting daarvan is de garage weer open voor gebruik. Niet in de laatste plaats om de nodige parkeerplaatsen vrij te maken tijdens Sail Den Helder.

Het onderhoud aan de parkeergarage begint zo langzamerhand een hoofdpijndossier te worden. De gemeente kondigde de onderhoudswerkzaamheden aan in augustus 2022, toen was de verwachting dat de werkzaamheden tot eind november van dat jaar zouden duren. Door onvoorziene omstandigheden liep het onderhoud toen vertraging op. In april/mei van 2023 zou er nog een sluiting volgen voor de resterende werkzaamheden en deze lopen nu dus opnieuw vertraging op.

In een persbericht laat de gemeente Den Helder weten dat nog niet duidelijk is waarom de problemen optreden en hoe het opgelost moet worden. Wel is “duidelijk dat de parkeergarage op een later moment nogmaals voor werkzaamheden moet sluiten”, schrijft de gemeente in het persbericht van 28 juni. De gemeente “betreurt de gang van zaken en doet er alles aan om de overlast tot een minimum te beperken.” De gemeente belooft zo snel mogelijk melding te maken van nieuwe informatie.

Toon meer

Klaas Omta

Klaas Omta is, in het kader van een landelijk samenwerkingsproject tussen lokale en regionale omroepen en de NOS, namens de NOS werkzaam bij Regio Noordkop als algemeen verslaggever. Hij is bereikbaar via klaas@regionoordkop.nl.

1 reactie

  1. Wanneer gaat de gemeenteraad van Den Helder nu eens actie ondernemen?

    De sluisdijkgarage is al sinds de renovatie in 2014 één doffe ellende. Kort na de renovatie was de sluisdijkgarage net een zwembad. En laat nu die zelfde plaatselijke aannemer kort daarvoor een zwembad hebben opgeleverd die zo lek was als een mandje.. (een dossier die ook tot de dag van vandaag niet is opgelost)

    Hoelang heeft het wel niet geduurd voordat de garage niet als zwembad, maar als garage kon worden gebruikt.. In 2018 kwam er pas geld op tafel om de wateroverlast in de garage tegen te gaan. De belastingbetaler heeft hiervoor moeten betalen, omdat de gemeente niet de bouwer en/of architect hiervoor aansprakelijk heeft gesteld. ?

    Korte tijd later bleek ook nog de betonnen toplaag van de garage niet te voldoen, dus ook die moest worden vervangen. En dan hebben we het nog niet eens over de lift en het toegang systeem, die meer niet werkte dan wel.. De lift heeft het een paar jaar niet gedaan, aldus de constatering van de gemeente.

    Nadat de garage in september 2022, voor 2 maanden dichtging was de renovatie/grootonderhoud nog steeds niet klaar. Dit jaar is de sluisdijkgarage ook 3 maanden dicht geweest en is nu even opengesteld voor Sail… Voor hoelang gaat de garage daarna weer dicht?

    Al 9 jaar zijn er problemen met parkeergarage Sluisdijkstraat, en nog steeds heeft het college van Burgemeester en Wethouders het voor elkaar gekregen om de garage eindelijk eens goed te krijgen…

    Maar ondertussen is de gemeenteraad sinds 2018 stil, dood stil…. Het wordt tijd dat de gemeenteraad gaat doen waarvoor de burgers in Den Helder, Julianadorp en Huisduinen de raadsleden voor betalen. Het controleren van het College van Burgemeester en Wethouders.

    En als het nodig is ze flink op de vingers moet tikken als er weer eens wat fout gaat in onze stad. Stop eens met zaken doen met een firma die een zwembad aflevert die zo lek is als een mandje en vervolgens een parkeergarage renoveert in een Zwembad.

    Komt dat door het “Hotel” project op Willemsoord? Waar de zelfde aannemer dreigt met rechtszaken als hij dat plan niet mag doorzetten?
    Of omdat het college er nog steeds niet uit is met het Zwembad, waar de burger straks weer voor opdraait?

    Is de huidige aannemer van de Sluisdijkgarage ook verantwoordelijk voor fouten in deze nieuwe renovatie/grootonderhoud? En houden ze zich niet aan de contracten. Dan moet de raad het College ook de opdracht geven om deze aannemer stevig aan te pakken.

    het toeristenseizoen is begonnen, en dan kun je het voor de ondernemers in de binnenstad niet maken, om weer parkeerplaatsen af te pakken. Want voldoende parkeerplaatsen voor centrum bezoekers is essentieel voor de omzet van de binnenstadondernemer.

Wellicht ook interessant

Back to top button