
Den Helder – Het zomerreces is in zicht en dat betekent dat het inloopspreekuur van wethouder Tessa Augustijn voorlopig weer even ten einde is. Tijdens dat spreekuur (Thee met Tessa) krijgen inwoners, organisaties en ondernemers de kans om een idee, vraag of probleem voor te leggen aan de wethouder. Hans Brienesse is één van de mensen die daar gebruik van heeft gemaakt en zijn probleem daardoor opgelost heeft zien worden. Als het aan Augustijn ligt, gaat de theepot na de zomer weer open om mensen als Hans te blijven helpen.
Het idee voor een spreekuur kwam van de wethouder zelf. “Inwoners hebben vaak het gevoel dat politici onbereikbaar zijn of dat de politiek over hen beslist zonder met ze in gesprek te gaan. Zij willen graag gehoord en gezien worden. Daarom wilde ik dit doen”, vertelt Augustijn. Ze drinkt zelf eigenlijk het liefst koffie, maar Thee met Tessa klinkt net even lekkerder. Zo ontstond het concept dat in maart 2023 van start ging: wie zich vooraf aanmeldt, krijgt een kwartier de tijd met de wethouder. “Op het begin was ik wel bang dat er helemaal geen mensen zouden komen”, zegt Augustijn. Die zorg is echter volledig onterecht gebleken. Tot nu toe zijn alle spreekuurmomenten vol geweest.
Een kanttekening is wel dat de onderwerpen waarover inwoners met de wethouder in gesprek gaan betrekking moeten hebben op haar portefeuille. Dat betekent dat gesprekken bijvoorbeeld kunnen gaan over verkeer en vervoer, economie, inclusie, communicatie of participatie. Soms komen mensen zelf met ideeën, vertelt Augustijn: “Zo kwam er laatst een vrouw die wilde praten over de inclusie agenda. Zij vroeg meer aandacht voor mensen met autisme en gaf ook tips over hoe we dat als gemeente kunnen oppakken”.
Van probleem tot oplossing
In andere gevallen komen inwoners met een vraag of om hun zorgen ergens over te uiten, bijvoorbeeld over de busverbinding of het TESO verkeer. “Ik probeer dan zo goed mogelijk uit te leggen hoe het in elkaar steekt. Er is niet altijd een standaardoplossing en soms is het iets dat op de lange termijn aangepakt wordt, maar zo weten inwoners dat er wel oog en oor naar is”, aldus Augustijn.
Iemand die zijn probleem wel opgelost zag worden dankzij het spreekuur is Jutter Hans Brienesse. Bij hem in de steeg werd regelmatig alcohol- en drugsafval gedumpt en was vaak wateroverlast. Na wijkconciërges en wijkagenten te hebben benaderd, maar geen resultaat geboekt te hebben, besloot Brienesse maar eens thee te gaan drinken met Tessa. Hoewel dit eigenlijk buiten de portefeuille van Augustijn valt, heeft zij deze zaak toch opgepakt.
Inmiddels liggen er putten in de steeg en zijn bij de in- en uitgang elektrische poorten geplaatst. “Waar voor mij de deuren gesloten waren, gingen ze voor de wethouder open. Daar ben ik aan de ene kant blij om, aan de andere kant vind ik het jammer dat het op deze manier moet”, vertelt Brienesse. “Hoe dan ook, ik heb het ervaren als een geweldig iets”, zegt hij over het inloopspreekuur van Augustijn.