Anna Paulowna – In een wereld die steeds sneller verandert, is het belangrijker dan ooit om te weten waar we vandaan komen. Erfgoededucatie helpt kinderen om de geschiedenis en cultuur van hun gemeente, regio en land te leren kennen. Het is een sleutel tot de toekomst, want het helpt kinderen om een sterke identiteit te ontwikkelen en om kritisch te denken over de wereld om hen heen.
Om dit te bereiken gaat het college van Hollands Kroon het cultuuraanbod in het basisonderwijs door middel van een pilot met een erfgoedcoach uitbreiden. Dit gaat zij in eerste aanleg doen op de basisscholen RKBS De Marinx uit ’t Veld, OBS De Mient uit Nieuwe Niedorp en OBS De Zandhorst uit Breezand. Wethouder Robert Leever licht toe: “Erfgoededucatie is een belangrijke manier om kinderen te leren over de geschiedenis en cultuur van hun land en leefomgeving. Het helpt hen om een sterke identiteit te ontwikkelen en om kritisch te denken over de wereld om hen heen.”
Erfgoedcoach
Onder cultuureducatie vallen verschillende vormen van cultuur, zoals muziek, dans, beeldende kunst, theater en erfgoed. In het kader van Cultuureducatie met kwaliteit (CMK) is er budget om scholen te begeleiden bij de uitvoering van verschillende cultuurdisciplines. De afgelopen jaren werd dit gedaan voor beeldend, muziek, media en dans. “Voor het schooljaar 2023 – 2024 start nu met de inzet van een erfgoedcoach vanuit Triade dus ook een pilot om erfgoededucatie hieraan toe te voegen en wordt onderzocht op welke manier dit het beste passend is.”
De erfgoedcoach is een ervaren adviseur cultuureducatie en heeft onder meer gewerkt aan de Erfgoedleerlijn Noord-Holland. “Zij is daardoor bekend met de lokale geschiedenis en zal in haar begeleiding van de scholen zoveel mogelijk aansluiting zoeken op de directe leefomgeving van de kinderen en de bijbehorende kenmerken en karakteristieken van de omgeving.”
De gemeente beantwoordt hiermee ook direct aan de recente vraag van inwoners die tijdens hun inspraak op de erfgoedvisie in Nieuw Niedorp ook nadrukkelijk vroegen om de waardevolle erfgoedcultuur van het eigen gebied over te dragen aan de jeugd op basisscholen opdat het verhaal van dit gebied niet verloren gaat.