The King’s Man (recensie)

In de klassieke herenkledingzaak Kingsman worden maatkostuums gemaakt voor de gefortuneerde klasse. In de films “The Secret Service” (2014) en “The Golden Circle” (2017) is te zien dat deze Londense winkel als dekmantel gebruikt wordt voor de eerste Engelse geheime dienst. De agenten uit het Kingsman genootschap opereren over de hele wereld.

De basis voor deze verhalen komt uit de stripboekenserie “The Secret Service” van Dave Gibson en Mark Millar. Matthew Vaughn schreef en regisseerde beide films. Ook deel drie is volledig van zijn hand. In dit deel gaat hij terug in de tijd, om zo het ontstaan van de geheime dienst in de geschiedenis te plaatsen.

Wereldoorlog
We schrijven 1902 als we in openingsscène zien hoe Orlando Hertog van Oxford (Fiennes) zijn vrouw Emily (Lara) de belofte doet hun 7-jarige zoon Conrad (Shaw) nooit aan een oorlog mee te laten doen. In 1914 zien we hoe een kliek van criminele meesterbreinen bij elkaar komt om plannen te smeden die uiteindelijk in een wereldoorlog moeten uitmonden. De locatie is een hoog plat bergmassief, dat alleen met een simpele touwlift is te bereiken. De leider is een mysterieuze geitenhouder die zich weet te omringen door individuen die invloed moeten uitoefenen op de loop van de geschiedenis. Mensen als Rasputin (Irans), Mata Hari (Pacher), Erik Jan Hanussen (Brühl) en Gavrilo Princip (Bosman).

In London gaat Orlando met zijn 19-jarige zoon Conrad (Dickinson) naar de Kingsman om hem een echt kostuum aan te laten meten. Niet geheel toevallig wordt hij daar aangesproken door Veldmaarschalk Herbert Kitchener (Dance). Omdat Orlando als Hertog vele connecties en ingangen heeft bij wereldleiders vraagt Kitchener hem te helpen een wereldoorlog te voorkomen. Orlando gaat met zijn zoon naar Sarajevo om te voorkomen dat de Oostenrijkse Aartshertog Frans Ferdinand vermoord wordt.

Moord
De moord, uitgevoerd door Gavrilo Princip, wordt heden ten dagen gezien als het begin van de Eerste Wereldoorlog. Na de mislukte missie worden Orlando en Conrad naar Rusland gestuurd om af te rekenen met de invloedrijke monnik Rasputin. Omdat de oorlog is uitgebroken wil Conrad niets liever dan zijn land dienen als soldaat in de strijd. Zijn vader kan dat niet toestaan, omdat hij dat beloofd heeft aan de moeder van Conrad. Naast deze onenigheid zien we hoe de vroegere nanny van Conrad, Polly (Arterton), en de butler Shola (Hounsou) een belangrijke steun leveren aan het tot stand komen van de geheime dienst Kingsman.

Het is mooi om te zien hoe het verhaal van Vaughn zich afspeelt rond de waargebeurde geschiedenis. Een groot aantal karakters uit de film hebben echt bestaan en de verhaallijnen gaan dicht langs de werkelijkheid. Het verhaal laat nu zien hoe de invloed van de geheime dienst geweest zou kunnen zijn. Ralph Fiennes, die we kennen als M uit de Bondfilms, is de perfecte aristocraat Orlando Oxford. Gemma Arterton kruipt in de huid van Polly, de oud-nanny die met haar keurige uiterlijk verrassende talenten en invloeden blijkt te hebben. Harris Dickinson is de jonge zoon Conrad, die netjes maar vast besloten zijn eigen koers vaart.

Rasputin
De meest opvallend rol is die van Rhys Irans (Lizard in de Spider-Man films). Rhys is de karaktervolle Rasputin die met zijn uitstraling een belangrijke invloed op zijn omgeving weet uit te oefenen. Vooral de scène waarin de raadgever van de Russische tsaar en Orlando de degens kruizen is prachtig om te zien. Rasputin danst dan als een Kozak door de ruimte. De decors zijn imposant en geven een mooi beeld van het Europa van 1914. De ruimten waar de adellijke families in huizen zijn prachtig en hebben het klassieke Engelse karakter. De gesproken taal is het Engels zoals de adel dat spreekt.

De eerste twee delen, met Collin Firth in de hoofdrol, waren meer komische actiefilms. Deel drie is een serieuzere actiefilm en duurt 130 minuten, maar verveelt geen moment. Na het eerste deel van de aftiteling zien we al een opening naar een mogelijk vervolg van The King’s Man.

Regie: Matthew Vaughn
Met: Ralph Fiennes, Gemma Arterton, Rhys Irans, Harris Dickinson, Djimon Hounsou, Charles Dance, Valerie Pachner, Daniel Brühl, Tom Hollander, Matthew Goode, Joel Basman, Alexandra Maria Lara, Alexander Shaw
Kijkwijzer: 16 jaar