Den Helder

Noordwest verstevigt digitale hulp voor patiënten

Den Helder – Noordwest Ziekenhuisgroep verstevigt het e-health aanbod voor haar patiënten. Zo neemt de organisatie Luscii aan als leverancier voor thuismonitoring en is er een gloednieuwe integratie gemaakt tussen de online keuzehulpen van PatientPlus en het elektronisch patiëntendossier van Noordwest. Tot slot starten de spoedeisende hulp en het traumateam Noordwest met een app. Hiermee kunnen patiënten met eenvoudig letsel per direct met ontslag en is een controleafspraak niet langer noodzakelijk.

Patiënten kiezen altijd zelf of zij gebruik willen maken van deze digitale mogelijkheden. Met thuismonitoring sturen patiënten via een digitaal apparaat, zoals een telefoon of tablet, gegevens over hun gezondheid door aan hun behandelaar. Dit betekent dat patiënten niet meer periodiek op het spreekuur hoeven te komen, maar enkel wanneer de monitoring daar aanleiding toe geeft. In het najaar komt thuismonitoring beschikbaar voor de eerste patiënten. De door patiënten toegestuurde meetgegevens zijn straks direct inzichtelijk in het patiëntendossier van Noordwest, wat voor minder administratie bij zorgmedewerkers zorgt.

Aan elke behandeling zitten voor- en nadelen. Welke behandeling voor de patiënt het beste is, hangt van de persoonlijke situatie af. Om patiënten hier meer inzicht in te geven en zorgverleners te ondersteunen, werkt Noordwest sinds een aantal jaren met online keuzehulpen van PatientPlus. Er is nu een nieuwe koppeling tussen dat systeem en het systeem van Noordwest. Dat zorgt voor een eenvoudiger gebruik van keuzehulpen, doordat de ingevulde keuzehulp automatisch in het medisch dossier van de patiënt terecht komt. De zorgverlener kan de ingevulde keuzehulp via het dossier inzien en daardoor direct tot de kern komen tijdens het consult.

Direct ontslag na bezoek spoedeisende hulp met de Virtual Fracture Care app
Per 1 oktober start de spoedeisende hulp en het traumateam Noordwest met de ‘Virtual Fracture Care’ app. Deze gratis app zorgt ervoor dat patiënten met een relatief eenvoudig letsel niet langer hoeven terug te komen voor een controleafspraak. Met goede digitale informatievoorziening over het herstel, instructies en oefenfilmpjes, kunnen deze patiënten direct met ontslag. De informatievoorziening verloopt grotendeels via de app, ook worden er folders meegegeven. Bij vragen of alarmsymptomen kan er altijd contact opgenomen worden via een speciaal hiervoor opgezette ‘Breuklijn’. Zo nodig worden patiënten teruggezien op de polikliniek.

Noordwest zet zo in op een versnelling van de digitalisering in haar zorgverlening. Dat is nodig, want de landelijke trend is dat de zorgvraag stijgt en het aantal beschikbare zorgprofessionals fors afneemt: “Onze allergrootste uitdaging is dan ook meer zorg bieden aan meer patiënten, met minder mensen. Met behoud van de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Daarom bouwt Noordwest aan de toekomst. Dat doen we letterlijk met de vernieuwbouw in Den Helder en Alkmaar”, aldus de organisatie.

Toon meer

Redactie Regio Noordkop

Onder 'Redactie Regio Noordkop' staan door de redactie zelf geschreven berichten, maar ook artikelen die ons door derden zijn aangeleverd, zoals (en al dan niet bewerkte) persberichten en dergelijke. Ook iets melden? Stuur een bericht aan nieuws@regionoordkop.nl. De redactie is telefonisch te bereiken via 0223-684609. Het bezoekadres is Torplaan 4, 1785BA Den Helder. Loop gerust binnen, de koffie staat klaar!

Wellicht ook interessant

Back to top button