Politiek

Fietsplan college voldoet niet aan juiste richtlijnen

Advertentie:

Den Helder – De gemeenteraad behandelt vanavond (22 januari 2023) een voorstel van het college om € 1.023.500,- beschikbaar te stellen voor het aanpassen van elf rotondes. Daarmee wil het college fietsers op alle rotondes met vrijliggende fietspaden binnen de bebouwde kom voorrang geven. Volgens B&W vergroot die eenduidigheid de verkeersveiligheid en ook de Fietsersbond vindt het voorstel een “enorme stap voorwaarts”. Echter, Veilig Verkeer Nederland roept de raad op niet akkoord te gaan met de plannen zoals die nu ter tafel liggen, omdat het niet aan de juiste richtlijnen voldoet.

Bij de behandeling van het voorstel door de raadscommissie stadsontwikkeling en beheer op 9 januari ontstond ook al discussie over de vraag of het plan fietsveilig is, of juist niet. Een aantal commissieleden vonden dat er juist meer kans is op ongelukken bij rotondes waar fietsers voorrang hebben. Volgens de Fietsersbond is dat niet zo, “maar dan moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan”, vertelt woordvoerder Jan Mooij.

Ten eerste is het volgens Mooij essentieel dat overal dezelfde regel geldt. “Het is veilig om alles hetzelfde in te richten en als je daar aan gewend bent, wordt het nog veel veiliger.” Op dit moment is Den Helder de enige gemeente in Noord-Holland waar fietsers geen voorrang hebben op rotondes. De Fietsersbond is daarom groot voorstander van het voorstel van het college. Een tweede voorwaarde, benadrukt door Mooij, is dat de rotondes goed ingericht moeten zijn en moeten voldoen aan de CROW-normen.

CROW-normen
Het CROW is een Nederlandse stichting die zich opstelt als kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, en werk en veiligheid. Volgens het Helderse college voldoen de voorgestelde aanpassingen aan de richtlijnen voor rotondes met fietser in de voorrang zoals omschreven door het CROW, maar volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is dat niet het geval. Het bestuur van VVN heeft daarom een brief naar de raad en het college gestuurd om te voorkomen dat het huidige voorstel wordt aangenomen.

VVN wil net als de Fietserbond en het college zoveel mogelijk eenduidigheid. Volgens het voorstel komen er rotondes waar fietsers zowel links als rechts omheen mogen rijden en dat is volgens VVN allerminst eenduidig en dus onveilig. Daarmee is het ook niet conform het advies en de richtlijnen van het CROW en SWOV (het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek). “Het plan zoals het er nu ligt wordt door ons dus ten sterkste ontraden”, schrijft het bestuur van VVN.

Daarnaast wijst VVN er op dat discussies over de inrichting en voorrangsregels rondom rotondes landelijk momenteel weer oplaaien. “Er gaan zelfs stemmen op om fietsers op alle rotondes in Nederland juist weer uit de voorrang te halen.” Het bestuur adviseert nader onderzoek af te wachten, zodat Den Helder haar rotondes voor de volgende decennia in één keer goed kan aanpakken. “VVN ondersteunt de ambitie van de gemeente om het fietsen als een duurzame vorm van mobiliteit aan te moedigen en fietsers zo goed mogelijk te faciliteren, maar dan wel binnen de vereiste veiligheidsmarges.”

Toon meer

Lianne Snel

Lianne Snel studeerde politicologie en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is sinds maart 2023 werkzaam als onderzoeks- en politiek journalist voor zowel Regio Noordkop als Noordkop Centraal. Zij is bereikbaar via lianne@regionoordkop.nl.

2 reacties

  1. Knap werk weer eerst met een uitgebreid plan komen en er dan achter komen dat er helemaal niets klopt….Ja de ambtenaren schitteren weer…..hadden ze nu niet even eerst info kunnen inwinnen hoe de vork in de steel zit?

Wellicht ook interessant

Back to top button