Den Helder – De toekomst van Den Helder Airport is nog altijd onzeker. Directeur Conny van den Hoff praatte de Helderse gemeenteraad maandagavond tijdens een beeldvormende avond bij over het afgelopen jaar. Zij vertelde dat de luchthaven druk in onderhandeling zit met het Rijk over de toekomstige financiële verplichtingen, te weten: de kosten voor het medegebruik van Maritiem Vliegkamp De Kooy.
Maritiem Vliegkamp De Kooy is een terrein van Defensie en Den Helder Airport betaalt een vergoeding om gebruik van deze grond te maken. Het Rijk vindt dat die vergoeding marktconform moet zijn en wil het bedrag daarom verhogen. Voor Den Helder Airport is de beoogde verhoging echter financieel onhoudbaar. Het bestuur van de luchthaven zei eerder geen uitspraken te willen doen over de omvang van de verhoging van de vergoeding, omdat zij nog in gesprek zijn met het Rijk. Directeur Van den Hoff liet maandagavond desgevraagd wel weten dat het in elk geval geen verdubbeling van de kosten is.
Hoewel haar presentatie voornamelijk gefocust was op de technologische en duurzame ontwikkelingen binnen de luchthaven, werden de zorgen over het voortbestaan ook benoemd door de directeur. “Er hangt een grote donderwolk boven het hoofd van Den Helder Airport”, aldus Van den Hoff. Daar wilde zij echter niet teveel op ingaan, omdat de onderhandelingen met het Rijk nog in volle gang zijn.
Wat daarbij opmerkelijk was, is de directeur vertelde dat het bestuur van Den Helder Airport niet aan tafel zit bij deze onderhandelingen. Gevraagd waarom, reageert Van den Hoff: “Wij kwamen er niet uit met het Rijk. Toen realiseerden we ons dat we het naar een hoger niveau moesten tillen en hebben we het Helderse college en de provincie om hulp gevraagd. Zij voeren nu de gesprekken.” De directeur is vastberaden om de toekomst van Den Helder Airport veilig te stellen. “Ik doe dit al 33 jaar. Ik laat dit echt niet gebeuren.”
Port of Den Helder
Kees Turnhout, directeur van Port of Den Helder, presenteerde maandagavond de ontwikkelingen rond de haven aan de raad. Hij vertelde de situatie bij Den Helder Airport van dichtbij te volgen en mee te willen denken over oplossingen. Turnhout legde uit waarom: “Als het niet goed gaat met Den Helder Airport doet dat ook iets met de propositie van Den Helder als offshore vestigingsplaats in totaal. Den Helder heeft de unieke kracht om in de offshore iets te betekenen, omdat Den Helder twee logistieke armen over de Noordzee kan uitstrekken, één door het water en de ander door de lucht. Als één van die armen niet goed functioneert, gaat het met die andere arm ook minder goed.”