Den Helder

Betere bereikbaarheid voor maatwerkvoorzieningen en wijksteunpunten

Den Helder – De gemeente Den Helder heeft vanaf december een nieuwe integrale telefonische toegang voor vragen over maatwerkvoorzieningen als de WMO en schuldhulpverlening. Ook wordt onderzocht of de wijksteunpunten kunnen worden uitgebreid. Die zijn nu slechts één dagdeel per week open.

Op dit moment heeft Den Helder vijf verschillende toegangen voor schuldhulpverlening, bijzondere bijstand, WMO, jeugd en participatie. Die zijn allemaal beperkt bereikbaar voor inwoners, namelijk tot 12.00 in de middag. Nu komt er één integrale toegang waar medewerkers van de gemeente werken die op de hoogte zijn van alle drie de wettelijke taken van de gemeente (Participatie, WMO en Jeugd). Zij hebben ook nauw contact met maatschappelijke organisaties als MEE&deWering, Humanitas, Mantelzorgcentrum, RCO de Hoofdzaak en Sportservice.

De nieuwe toegang is bereikbaar tussen 09.00 en 17.00. Vanuit het nieuwe integrale team zal vooral bij nieuwe klanten breder uitgevraagd worden wat iemand nodig heeft of welk effect iemand wil bereiken om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Wanneer een telefonisch gesprek niet voldoende is om de hulpvraag goed in beeld te brengen, organiseert de gemeente een huisbezoek door maatschappelijke partners, of een fysieke afspraak op één van de wijksteunpunten.

Wijksteunpunten
Momenteel zijn er in Den Helder vier wijksteunpunten: In De Schooten, Nieuw Den Helder, Julianadorp en Centrum Binnen de Linie. Het vijfde wijksteunpunt is het Jongerenpunt op Willemsoord. Hier kunnen mensen tot 27 jaar terecht met een hulp of ondersteuningsvraag. Het Jongerenpunt is het enige steunpunt dat vier dagen per week is geopend. De andere wijksteunpunten zijn ieder slechts één dagdeel per week open. Die beperkte openingstijden zijn al vaker onderwerp van discussie geweest in de gemeenteraad. Het staat haaks op het idee van een laagdrempelig fysiek loket waar inwoners van de gemeente terecht kunnen met hun hulpvraag.

Wethouder Peter de Vrij laat weten dat er ook gewerkt wordt aan het uitbreiden van de openingstijden van de wijksteunpunten. Het is nog niet helemaal zeker of dat gaat gebeuren op alle vier de locaties of slechts twee. Volgens De Vrij is het vinden van voldoende personeel het voornaamste obstakel. Het college organiseert in maart volgend jaar een informatieavond over de ontwikkelingen en hoopt nog in het eerste kwartaal de openingstijden van de wijksteunpunten te kunnen aanpassen.

Toon meer

Stijn Vos

Stijn Vos is werkzaam als politiek verslaggever bij Regio Noordkop. E-mail: stijn@regionoordkop.nl

Wellicht ook interessant

1 reactie

  1. “ De gemeente Den Helder heeft vanaf december een nieuwe integrale telefonische toegang voor vragen over maatwerkvoorzieningen als de WMO en schuldhulpverlening.”

    En wat is het telefoonnummer om dat te kunnen bereiken?

Back to top button
%d bloggers liken dit: