Faithfully Yours (recensie)

Het was één van de beste Nederlandse thrillers tot dan toe, de film Loft in 2010, over vijf mannen die vreemd gingen. De film werd in 2013 door bezoekers van thrillersite Crimezone.nl verkozen tot Beste Nederlandse Misdaadfilm van het afgelopen decennium. Een soortgelijk thema speelt in Faithfully Yours, alleen gaat het nu om twee vrouwen die vreemdgaan. De trailer geeft het idee dat de insteek erg lijkt op de film Loft. Heel benieuwd dus of deze thriller de bezoeker ook op het puntje van de stoel kan zetten!

Bodil (Van Doesburgh) en Isabel (Schaap) zijn allang dikke vriendinnen en die gaan er wel eens op uit met z’n tweetjes. Zonder hun mannen even cultuur snuiven en bijkletsen. In de familie van Bodil is een huis uit erfenis beschikbaar en dat bevindt zich afgelegen aan de kust in België. De dames bespreken onder het genot van een glas champagne in de trein hun plannen en vooral hoe hun alibi’s in elkaar steken. Ze gaan namelijk helemaal niet samen naar dat strandhuis; ze gaan beiden hun eigen gang, lees vreemd, en hebben dat waterdicht in elkaar gezet.

Faithfully Yours (Dutch Filmworks).
De waarheid liegen
De eerste avond gaat Bodil naar een lezing door een hoogleraar (Simoni) met de titel ‘de waarheid liegen’. Haar vriendin Isabel logeert in een hotel in Oostende en gaat naar een soort houseparty. Bodil versiert de aantrekkelijke hoogleraar voor wat praktijkervaring en beiden dames hebben het apart van elkaar naar hun zin. Tot de volgende dag Isabel’s echtgenoot Luuk (Naber) opbelt dat hij zijn enkel heeft verstuikt en zijn vrouw naar huis moet komen. Hij heeft de trein al gereserveerd voor haar!

Bodil weet Isabel te bereiken, die komt haar koffer oppikken, maar Bodil treft de koffer later in het huis te midden van een ravage en een plas bloed. De politie wordt ingeschakeld, Luuk komt met Bodil’s man Milan (Dchar) naar België en dan raakt Bodil steeds meer verstrikt in hun eigen zorgvuldig opgebouwde web van leugens. Ze probeert henzelf te beschermen door bij rechercheur Ann van Passel (Decleir) wat zaken ‘off the record’ te vertellen, maar dat maakt het juist nog gecompliceerder.

Faithfully Yours (Dutch Filmworks).
Sterke actrices
De twee vrouwelijke hoofdrollen zijn persoonlijkheden met pit en worden gespeeld door sterke actrices. Als kijker word je in het verhaal meegezogen en is er een zinderende spanning, die onmiskenbaar in de lucht hangt, voelbaar. Door de plotwendingen blijft de film verrassen en kom je net als de personages op het verkeerde been te staan. Ook de mannelijke hoofdrollen zijn prima ingevuld en Hannah Hoekstra heeft een interessante bijrol die ze met verve weet in te kleuren. Goede cast, natuurlijk spel.

De afgelopen week is er veel te doen geweest over de Kijkwijzer en hun keuringen. Vaak heeft deze recensent hun classificatie niet begrepen en dat is wederom het geval. Sinds 2020 is er een extra leeftijdscategorie tussen de 12 en 16 geplaatst en deze film krijgt dus 14 jaar mee. Onbegrijpelijk, het is een spannend verhaal met een toefje geweld en een mespuntje erotiek. Heb heel wat films gezien voor 12 jaar gekeurd, waaronder Loft, met een overdosis van deze elementen en hier slaat de vertrutting van dit achterhaalde instituut weer toe. Gewoon jammer dit.

Intriges
Liefde, leugens en lust. “Het is een lasagne van intriges” zei Elise Schaap over de film en daarmee slaat zij de spijker op zijn kop. Er gebeurt van alles en juist zaken die je niet verwacht, dus net als bij de film Loft werd af en toe het puntje van de bioscoopstoel bezocht. Een sterke Nederlandse film, met een Engelse titel, die het waard is om gezien te worden.

Regie: André van Duren
Met: Bracha van Doesburgh, Elise Schaap, Gijs Naber, Nasrdin Dchar, Hannah Hoekstra, Sofie Decleir, Matteo Simoni, Hans Dagelet
Kijkwijzer: 14 jaar